Laat jij je inpakken? Laat jij je met mooie woorden verleiden op een verpakking? Val jij op een mooie buitenkant? Een lekker geurtje en een mooi kleurtje en veel belovende teksten roepen ons op om dingen te doen die we bij ons volle verstand nooit gedaan hadden. Ondanks dat ik me voorgenomen heb hier niet meer aan mee te werken trap ik er soms ook vol in. En dat terwijl ik denk behoorlijk goed op de hoogte te zijn van wat er zoal te koop is in de supermarkten.
Verkeerde voeding
De producenten van ons voedsel hebben slimme medewerkers in dienst. De ene groep bedenkt hoe ze met zo min mogelijk kosten en inspanning een zo goedkoop mogelijk product in elkaar kunnen zetten wat lekker smaakt. De andere groep is gespecialiseerd in het manipuleren van ons gedrag. Dit verleiden en aanzetten tot aankoop van bepaalde voedingsmiddelen begint al voordat je de poortjes van de supermarkt binnen bent en gaat verder in de winkel. Reclame op je deurmat, de geur van verse afbakbroodjes buiten de winkel, gloeiend hete koffie een relaxed muziekje. Samen zorgen ze voor een langer winkelbezoek en de juiste stemming voor zoveel mogelijk aankopen.
Heb je jezelf ooit afgevraagd waarom een supermarkt bezoek met kinderen altijd 3 keer zo lang duurt? Er liggen op de ‘juiste’ hoogte voor kinderen allemaal leuke koekjes, snoepjes, toetjes en ijsjes in felle kleurtjes met hun favoriete stripfiguurtjes te popelen in de schappen om mee genomen te worden door die kleine kinderhandjes. Kijk voor de grap maar eens wat er extra in de kar zit als je kinderen meeneemt naar de AH, COOP, PLUS, Jumbo, Lidl, Deen of de Aldi.
Maar daar trappen wij volwassenen toch niet in? Of toch? Met extra vezels, nu met vitamine B, geen vet, nu 30% minder suiker, geen suiker light: Herkenbaar? Waarschijnlijk wel. Door dit oerwoud van aanprijzingen kost het voor ieder artikel dat je in je wagentje kiepert aandacht om te bepalen wat je nu echt koopt. De makers van deze voedingsmiddelen weten dat en hopen dat je genoegen neemt met de claims en de sfeerplaatjes op de voorkant van de verpakking.
Maar als er geen suiker in zit wat zit er dan in? Waarom moeten er vitaminen aan toegevoegd worden voordat ik iets koop? Hoezo hebben jullie het vet eruit gehaald? Als je jezelf de tijd gunt om eens kritische vragen te stellen bij de dingen die automatisch in je karretje terecht laat komen kom je waarschijnlijk tot andere keuzes. Het belang van de supermarkt en de producent is het verkopen van grote aantallen met een zo groot mogelijke winstmarge. Laat je niet leiden door mooie praatjes of prachtige plaatjes. Lees etiketten. Maak een bewuste keuze voed je lichaam en laat je lijf niet vullen door merken die het niet goed voorhebben met je gezondheid.